Dag 5 - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Robin Riensema - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Robin Riensema - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Robin Riensema

Blijf op de hoogte en volg Robin

10 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Vandaag hadden we weer een schooldag. Om 7 uur 's ochtends stonden we weer paraat om naar de school Emil Weder te lopen. Daar hebben we weer gewacht totdat alle leerlingen er waren en zijn we met onze buddies weer de lessen ingegaan. De lesjes waren dus weer hetzelfde als maandag, alleen dit keer kwam er een groepje Amerikaanse meisjes voorlichting geven in de les Afrikaans. Dit deden ze best goed in de vorm van een spel. Heel apart om te zien hoe weinig ( vrijwel niks) de Afrikaanse leerlingen hier van af weten. Wel vond ik dat de Amerikaanse meisjes andere kleding aan hadden moeten trekken. Wij als groep hebben elke schooldag een lange broek aan en een shirt met mouwtjes, omdat de leerlingen in uniform lopen en omdat dat respectvol is. De Amerikaanse meisjes hadden korte broekjes aan (echt echt kort zeg maar) en hemdjes spaghetti bandjes. Ze hebben zicht dus niet echt aangepast aan de cultuur hier. Na de grote pauze moesten we verzamelen op het sport veldje en daar kregen we een " gymles"/spel van Freek ( een van onze begeleiders) samen met de buddies. Dit was leuk maar wel super warm!
Na school zouden we met de buddies mee naar huis gaan. De buddie van Simone en mijn buddie waren bevriend dus wij liepen met zijn vieren. Eerst liepen we naar het huis van mijn buddie. Dat lag in het bosje naast de basisschool waar de koeien en paarden gewoon losliepen. De buitenkant van het huisje zag er op zich nog wel redelijk uit. Het hele huisje was versierd met mooie kleur rijke bloemen. Binnen was het heel donker. Ze hadden wel een TV. We mochten op de bank gaan zitten en kregen wat te drinken. De vader van mijn buddie vertelde heel trots en enthousiast over mijn buddie en zijn kleinkinderen. Ook vertelde hij dat ze in hun huisje niks meer konden zien na 3 uur 's middags. Ze woonde onder de bomen en na 15.00 uur kwam er geen licht meer doorheen. Omdat ze geen lampen hebben ,was dat vaak lastig. Dat vond ik wel raar om te horen. Licht is bij ons vrijwel vanzelfsprekend.
Na een leuk gesprek met de vader van mijn buddie heb ik het cadeautje gegeven aan mijn buddie ( stroopwafels, klopjes, Wilhelminapepermunt, en 2 soorten drop) Ze keek er even naar en zette het op de kast zonder mij te bedanken of het überhaupt uit te pakken. Wat ik wel jammer vond ( later hoorde ik dat meerdere buddies dit deden, misschien hoort het bij hun cultuur ).
Hierna zijn we naar het huisje van de buddie van Simone gelopen. Nou ja meer geklommen. We hebben ongeveer een halfuur naar dat huisje geklommen, berg op, in de brandende zon. Om daar vervolgens allen hey te zeggen en weer een halfuur terug te klauteren.
Het huisje van deze buddie was groot en best mooi. Het lag alleen dus ver van de school. Hierna zijn we gaan picknicken. Tijdens het wandelen naar het " speciale plekje" wat ze voor ons hadden uitgekozen, kwamen we Celine en Renske nog tegen die blijkbaar ook met ons gingen picknicken. Hier heb ik maar even gezeten. Aangezien ik me helemaal niet goed voelde. De rest van de dag heb ik ziek op bed gelegen.
Ik heb die avond dan ook het eten overgeslagen ( eindelijk pizza ) en ben meteen gaan slapen zodat ik de volgende dag niet hoefde te missen.

Tags: dag 5

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2016

Dag 7

18 Februari 2016

Dag 7

18 Februari 2016

Dag 7

14 Februari 2016

Dag 9

13 Februari 2016

Dag 8
Robin

Mijn blog over mijn reis naar Genadendal (Zuid-Afrika) Met leerlingen van OBC Bemmel!

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 2589

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: