Dag 4 - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Robin Riensema - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Robin Riensema - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Robin Riensema

Blijf op de hoogte en volg Robin

09 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

4.40 uur ging de wekker. en 5:30 uur zaten we in de auto onderweg naar Cape Town, Townships. Na 3 uur in de busjes te hebben gezeten kwamen we aan op een plek waar Rio ( de man die ons meenam naar de basisscholen ) ons op ging halen. We zijn met hem naar 2 basisscholen geweest waar hij kleine kinderen les geeft. Dit doet hij om ze ( zo ver het zin heeft) te beschermen tegen de gangsters, geweld, drugs en alcohol. Hij deed dit op een hele leuke manier. Eerst gaf hij een halfuurtje een lesje over een onderwerp (Dit keer over hoe je " fit" wordt/bent ). Vervolgens ging hij een halfuurtje met ze voetballen (wat ze hier allemaal geweldig vinden).
Na de 2 scholen zijn we eerst even naar het Sterrenbos geweest. Een rijk gedeelte met bijna alleen maar blanke mensen. Daar konden we winkelen en eten/drinken. Na dat " rijke" gedeelte te hebben gezien zijn we naar een enorme Township gegaan. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Wat die mensen met zo weinig kunnen maken. Van een hutje en een krukje maken ze een kapper/ salon met alleen wat verf. Ook verbaasde ik me echt over hoe groot die Townships waren. Wel even omschakelen dus. We zijn uitgestapt bij een heel groot en mooi voetbalveld midden in de Township. De " Safehub". Een prachtige organisatie die de kinderen/jongeren uit de townships een veilige plek willen geven. Waar ik echt enorm veel respect voor heb. Het waren namelijk vooral jongeren die die de organisatie draaiende houden. Die hebben ook een leven en een plek in de Township, maar dat houd ze niet tegen om te doen waar ze voor staan namelijk; Die kinderen een veilige plek geven door met ze te voetballen en tijdens het voetbal ze ook punten te geven voor hun gedrag.
Voordat ook wij gingen voetballen moesten we ene apart, maar geweldig dansje doen met alle mensen op het veld. Wat ik super leuk vond was dat iedereen mee deed. Ik vond het super indrukwekkend.
Tijdens het dansje zongen ze allemaal " I love you, you love me, this is the way it should be ( 2x) And we dance together dance together this is the way it should be (2x) ".
Daarna kregen we een kleine rondleiding en gingen we voetballen. Iedereen deed mee. Een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien.
Ik vond het wel heel heftig om te merken dat ik niks voor die kinderen kon doen behalve ze aandacht geven. We mochten namelijk niks geven aan geld of iets als ze dat vroegen aan ons.
Na de Townships zijn we naar huis gereden en zijn we onderweg gestopt bij een winkelcentrum om iets te eten.
Toen we thuis kwamen hadden we meteen een evaluatie die erg emotioneel is geworden. Omdat niet alleen wij maar ook de leraren kippenvel kregen van deze dag, gaan we ook geld doneren aan de "Safe hub" in Cape Town. Waar ik persoonlijk heel blij mee ben.

Een prachtige, maar heftige dag dus.


  • 12 Februari 2016 - 19:46

    Mary / Piet:

    Hallo Robin,
    Hele leuke en positieve verhalen,geniet er nog even van en dan een goede thuisreis.

    groetjes van Mary en Piet van Eijsden.

  • 12 Februari 2016 - 21:43

    Sacha Slikker:

    Hey rob,
    Wat ontzettend leuk om te zien dat je zoveel verschillende dingen doet en bekijkt! Leuk ook om via je blog mee te maken wat jij meemaakt. Ik geloof best dat het allemaal heel indrukwekkend en mooi is. Ik ben stiekem best jaloers op je. Geniet er nog een week van! Ik lees mee met je blog en mail.
    Xxxxx sacha

  • 12 Februari 2016 - 21:44

    Mariëlle:

    Hoi schat,

    Mooie verhalen! Nog veel plezier!

    x mama

Tags: Day 4

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2016

Dag 7

18 Februari 2016

Dag 7

18 Februari 2016

Dag 7

14 Februari 2016

Dag 9

13 Februari 2016

Dag 8
Robin

Mijn blog over mijn reis naar Genadendal (Zuid-Afrika) Met leerlingen van OBC Bemmel!

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 2613

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: